در حال نمایش 2 نتیجه

آب صابون یا روغن حل شونده چیست؟
آب صابون یا روغن حل‌شونده به موادی اطلاق می‌شود که در آب یا محیط‌های دیگر حل می‌شوند و به وسیلهٔ صابون و یا مواد حل‌کننده دیگری، می‌توان آنها را از سطح مواد جدا کرد. به عبارت دیگر، این مواد قابلیت حل شدن در آب را دارند و معمولاً برای پاکسازی و تمیزکاری مورد استفاده قرار می‌گیرند. این مواد می‌توانند شامل صابون‌ها، شوینده‌ها، دیترژنت‌ها، روغن‌ها، گریس‌ها و سایر ترکیبات باشند که از طریق امولسیون و حل شدن در آب امکان پذیر باشند و در نتیجه بتوانند ذرات آلوده و کثیفی را از سطح مواد جدا کنند.
آب صابون با نام های روغن حل شونده و روغن محلول در آب نیز شناخته می شود و دارای انواع متعددی اعم از آب صابون روغنی، آب صابون روغنی نانو، آب صابون سنتتیک، آب صابون نانو و غیره می باشد. آب صابون در صنایع گوناگونی همچون صنعت فلزکاری، تراشکاری و به عنوان روانکاری در صنعت کاربرد دارد.
روغن آب صابون، روغنی است که قابل اختلاط با آب است و به این منظور امولوسیون پایداری تشکیل می دهد که به شکل محلول شیری رنگ است. پایداری فوق العاده امولسیون و محافظت در برابر خوردگی و زنگ زدگی از جمله مزایای این محصول می باشد.
امولسیون چیست؟
اصولا روغن در آب حل نمی شود. وقتی روغن به آب اضافه می شود، ذرات آن به شکل قطرات ریز و به صورت معلق قرار می گیرند. شکستن روغن به ذرات بسیار ریز به وسیله یک ترکیب شیمیایی موسوم به امولسیفایر صورت می گیرد. به محلول روغن در آب، امولسیون می گویند.
آب صابون (روغن حل شونده)
آب صابون یا روغن امولسیون شونده به مخلوطی از یک نوع روغن پایه و امولسیفایر همراه با مواد افزودنی دیگر که شامل ضد باکتری، ضد خوردگی، ضد کف، و غیره می باشد، گفته می شود. آب صابون از جمله روغن های امتزاج پذیر در آب است که به حالت امولسیون مورد استفاده قرار می گیرد. نام دیگر آن روغن حل شونده می باشد، که این روغن به راحتی به نسبت های مختلف با آب ترکیب می شوند و مخلوط شیری رنگ و همگنی را تشکیل می دهند.
آب صابون با روانکاری ایده آل، عملیات فلزکاری را تسهیل نموده و با خنک کنندگی از ایجاد حرارت جلوگیری می نماید. این روغن دارای خاصیت ضد زنگ و ضد کف می باشد که برای کلیه عملیات فلزکاری مناسب می باشد و در بسیاری از عملیات فلزکاری که به مخلوط آب و روغن نیاز است، استفاده می شود. چنانچه هدف جلوگیری بیشتر از زنگ زدگی قطعه کار و ابزار برش و تراش باشد، باید در مخلوط آب و روغن، درصد بیشتری را به روغن اختصاص داد. در واقع از روغن برای روانکاری و از آب برای خنک کنندگی استفاده می کنند. در فرآیند هایی مانند عملیات ماشین کاری که روانکاری به اندازه خنک کردن اهمیت داشته باشد، از امولسیون غلیظ تری استفاده می کنند. به طور کلی در فرآیندهایی که خنک کنندگی در آن ها از اهمیت بیشتری برخوردار باشد، از امولسیون رقیق تری نیز استفاده می گردد. امولسیفایرهای آنیونی و غیر یونی اغلب در روانکارهای فلزکاری استفاده می شوند. امولسیفایرهای کاتیونی به ندرت مورد استفاده قرار می گیرند زیرا در محلول قلیایی که (9.5-8 =pH) است، امولسیفایرهای کاتیونی، ناپایدار هستند.
مواد فعالی که در روغن آب صابون تراشکاری وجود دارند، با سطوح تازه و واکنش پذیری که در اثر لایه برداری ایجاد شده‌اند می توانند واکنش دهند و از چسبیدن ابزار و قطعه کار ممانعت به عمل آورند.
ویژگی های آب صابون

دارای خاصیت روان کنندگی و خنک کنندگی عالی می باشد.
به سرعت با آب مخلوط می شود و تشکیل امولسیونی پایدار و همگن را می دهد.
حاوی کلوئید سنتزی است که از زنگ زدگی قسمت های مختلف ابزار و تجهیزات ممانعت به عمل می آورد.
دارای مقاومت بالا در مقابل تشکیل کف و رسوب می باشد.
دارای قابلیت فیلتراسیون بسیار خوبی می باشد.
فاقد مواد مضر مانند ترکیبات نیتریت،کلر،آمونیوم و غیره می باشد.
طول عمر بالا و مقاومت خوبی در برابر میکرو ارگانیسم ها دارد.
استفاده و نگهداری از آن آسان است.
براده ها و تراشه ‎ها را می شوید و سطح قطعه‎ کار و ابزار برش را نیز تمیز می کند.
از زنگ ‎زدن و جوش‎ خوردن سطوح تازه ایجاد شده توسط برش جلوگیری می کند.
دارای سازگاری با افزودنی های قلیایی است.
کف نمی کند.
دارای سازگاری با آب سخت می باشد.
در برابر بوگرفتگی دارای مقاومت بالایی می باشد.
جهت ایجاد روانکار به فسفات، استر و اسیدهای چرب نیازی نیست.
قابلیت کاربرد در عملیات کشش، قالب و قلاویز کاری به صورت خالص
روغن حل شونده دارای پایداری بالایی می باشد.
به عنوان یک عایق الکتریکی در تجهیزات الکتریکی همچون ترانسفورماتورها استفاده می شود.

مزایای استفاده از روغن آب صابون صنعتی شامل خواص شوینده بالا، توانایی بریدن چربی‌ها و ذرات آلی، تمیزکنندگی قوی و تاثیرگذاری در شوینده کردن سطوح و تجهیزات صنعتی است. این روغن‌ها معمولاً در صنایعی مانند تولید صابون‌های صنعتی، شوینده‌های مخصوص صنایع، شست‌وشوی صنعتی و ضدعفونی کننده‌ها، استفاده می‌شوند.